Klanten van een corporatie willen steeds meer zaken zelf kunnen regelen. Het is een trend die in andere sectoren, onder andere de bankensector, al jaren aan de gang is. De voordelen zijn duidelijk: de klant kan zelf zaken regelen op het moment en de plaats die hem het beste uitkomt, de 24/7 gedachte. Bovendien zijn er bij de corporatie minder mensen nodig om de directe klantcontacten te regelen.
Deze ontwikkeling maakt dat de corporatie goed moet kijken naar de achterliggende processen. De ondersteuning van ICT in deze ontwikkeling is cruciaal. Van oudsher zijn de informatiesystemen vooral registratieve systemen en zijn de opgeslagen gegevens noodzakelijk voor de eigen bedrijfsvoering. Door deze nu te ontsluiten via selfservice portals ontstaan er nieuwe uitdagingen voor de corporatie. De informatiesystemen moeten gekoppeld worden met de portals en de verstrekte gegevens moeten op orde zijn.
Met het delen van kennis over deze onomkeerbare ontwikkeling kunnen de leden van CorpoNet, lees: de corporaties, van elkaar leren hoe dit proces in goede banen te leiden. Het vergroot de kans op een succesvolle implementatie van self service met daarbij een betere dienstverlening aan de klant.